semmi komoly

filmkritikák, miegymás

filmkritikák, miegymás

Artmozik éjszakája 2021

Megéri egész éjszaka művészfilmeket nézni?

2021. augusztus 29. - miaulait


Kezdem azzal, hogy meglepetten tapasztaltuk, hogy az Artmozik éjszakája nem sok embert mozgatott meg. Nem mintha hiányzott volna a termek előtt kacskaringózó sor, vagy a filmeket hangosan kommentáló részegek, de megfordult a fejemben, hogy a COVID alatt úgy hozzászoktunk a streamingelhető filmekhez, hogy most már tényleg szökőévente megyünk el egy-egy filmre a moziba... Szerintem ez nagyon szomorú fejlemény lenne, mert a film még mindig vászonra készül (kevés kivételtől eltekintve) és úgy élmény, hogy egy elsötétített teremben, a telefonodtól elszakadva nézed. Na, ennyit a hőbörgésről, jöjjön a beszámoló!

Az Artmozik éjszakája pontosan az, mint amit az ember a neve alapján gondol: egy éjszaka, amikor a művészmozik  egy karszalag áráért temérdek mennyiségű filmet kínálnak a filmrajongóknak. Azért írok filmrajongót, mert az esemény programja nem sok kasszasiker filmet tartalmaz, a függetlenfilm és művészfilm a fő profiljuk. 

img_20210806_205033.jpg

Mint a mellékelt ábra is mutatja, nagy a választék, van premier előtti vetítés, premier és utolsó vetítés is (ezutóbbi kategóriában igen régiek a filmek, szóval felmerül a kérdés, hol, mikor és miért játszották eddig...?), Budapest öt különböző mozijában. Ami ebben szuperjó, az, hogy végigjárhatjuk az összes helyszínt, beülhetünk a Puskin gyönyörű Metropolis termébe, vagy a Művész mozi meghitt hangulatú és sokkal kevésbé patinás Huszárik termébe. Az este tervezhető, a film hosszát és a kezdést figyelve akár öt-hat filmet is végignézhetünk nagyjából kettő mozijegy áráért.

És hogy mi mire ültünk be? Íme a lista:

Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre

Egy magyar filmmel kezdtük a sort, ami az előzetes és a plakát alapján egy jó kis film noirnak ígérkezett, nyomasztó hangulattal és rejtélyes karakterekkel. Sajnos ezek közül csak a film atmoszféráját tudtam értékelni, a történetet és a szereplőket is kifejezetten laposnak találtam, hiába volt a főszereplő Stork Natasa izgalmas jelenség a vásznon, olyan érzésem volt, mintha a készítők beleszerettek volna a Péterfy kórház és a koszos kis budai apartman málló falaiba és mindenképpen köríteni akartak volna e helyszínek köré egy filmet. Hiába vártam valamilyen feloldását a központi konfliktusnak, még én éreztem magam hülyén, hogy valójában nem is volt konfliktus. 

★★

A beszéd

A következő filmünk egy francia vígjáték volt, amire szüksége volt a lelkünknek egy ilyen lehangoló 95 perc után. A francia vígjáték számomra a következőképpen néz ki: adott egy neurotikus, fura figura, (általában nagy orral is magas homlokkal) aki csak sikeres akar lenni - általában a szerelemben - de útját állják az eszement helyzetek, a bolond családja és elsősorban persze saját maga. Az A beszéd pontosan ezt az alapot használja, de valahogy olyan szellemesen és a megszokottól eltérő formában, hogy azonnal leveszi az embert a lábáról. A film egy családi vacsorát követ végig, ahol a főszereplőt, Adrient (nagy orr ✓ magas homlok ✓) minden igyekezete ellenére felkérik, mondjon beszédet a nővére esküvőjén. Annak, aki idegenkedik a nyilvános beszédtől valószínűleg teljesen érthető a rengeteg marhaság, amivel ez a szerencsétlen figura próbálkozik, hogy elkerülhesse ezt a helyzetet. Hogy is lehet felkészülni egy esküvői beszédre úgy, hogy Adrien még nem ocsúdott fel a szakításából, és egy hívást várt egész este a volt barátnőtől...? Lepereg előtte az egész párkapcsolat és persze a másokkal való kapcsolatai is - a a családja, a nővére és a barátai mind kapcsolódnak valahogy a központi témához, ami természetesen a szerelem. Vicces, szórakoztató és könnyed film ez, érdemes megnézetni neurotikus, nyilvános beszédtől ódzkodó ismerőseinkkel (és másokkal is).

★★★★

Sweat

Ez volt az a film, amiért elmentem az Artmozik éjszakájára és úgy érzem, megkaptam amire vágytam: az alcímben említett instant klasszikus ez a lengyel insta influencer sztori, ami egy pszichothriller elemekkel vegyített dráma a paraszociális kapcsolatokról. Ezek azok a társas kapcsolatok, amiket valójában képernyőkön keresztül élünk meg, de a lélektani hatásuk lehet ugyanolyan, mint a klasszikus értelemben vett kapcsolatoké. A Sweat főszereplője Sylwia, aki instagram influencer, felívelőben a karrierje és sorra kapja a felkéréseket, akárcsak az ajándékokat (amiket természetesen be kell mutatnia a követőinek). Több mint másfél órán keresztül együtt izzadunk, live-ozunk és dolgozunk ezzel a lánnyal, aki tulajdonképpen egy hivatásos élő reklámfelület. A verejték és a smink egy nagyon érzelmes, sebezhető és végtelenül magányos embert rejt, aki teljesen tisztában van azzal, hogy bárki átveheti a szerepét. Tudatában annak, hogy letörölhetné magát az összes platformról és a sok százezer követő simán továbblépne, Sylwia próbál valódi kapcsolatokat is ápolni, de nehezebb a családjához kapcsolódnia, mint a követőihez. Amikor feltűnik egy zaklató a lakása előtt, még inkább elhatalmasodik a tehetetlenség érzése Sylwián és mi kénytelenek vagyunk vele együtt alámerülni a csillogó influencer világ alatt rejtőző mocsokba.

★★★★★

A bejegyzés trackback címe:

https://eztcsakmagamnak.blog.hu/api/trackback/id/tr116674248

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása